يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

در این خطبه دقایقی یادآوری پیرامون برخی از فیوضات و تجلیات بزرگ ماه رمضان را خواهم داشت. ماه مبارک رمضان و روزه و اعمال آن از جلوه‌های ممتاز رحمت و فیض خداوند برای بشریت است.

خطبه اول

اعوذ باللّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم‌اللّه الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین  و لا سیّما بقیة الله فی الارضین.السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا عمه ولی الله السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمه الله و برکاته

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏»[1]، «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[2]عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[3] وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[4]

همه و خودم را در نخستین جمعه ماه شریف رمضان و در این مراسم پرشکوه عبادی، معنوی، اجتماعی و سیاسی به رعایت تقوا و پرهیزگاری و خویشتن‌داری از گناهان و آلودگی‌ها و عمل به فرمان‌های خداوند در این ماه شریف و مبارک توصیه و سفارش می‌کنم. از خداوند بزرگ می‌خواهیم همه ما را از رمضانی‌های واقعی و درک کنندگان فیوضات این ماه شریف، لیالی، اسحار، ایام و لیالی قدر آن مقرر بفرماید.

جرعه‌ای فیوضات و تجلیات ماه مبارک رمضان

در این خطبه دقایقی یادآوری پیرامون برخی از فیوضات و تجلیات بزرگ ماه رمضان را خواهم داشت. ماه مبارک رمضان و روزه و اعمال آن از جلوه‌های ممتاز رحمت و فیض خداوند برای بشریت است. در روایت آمده است که در آغاز ماه مبارک رمضان خداوند به مسلمانان و مؤمنان نظر می‌افکند.[5] همین نظر رحمت و لطف و عنایت برای پی بردن به عظمت این ماه شریف و مبارک کافی است. در باب ماه مبارک رمضان و ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن و همین‌طور در باب روزه شاید بیش از صد عنوان و وصف را در روایات شاهد باشیم. نام‌های گوناگون ماه مبارک رمضان از یک‌سو و توصیفاتی که در باب این ماه پرفروغ و پرشکوه وارد شده است از سوی دیگر و توصیفات بسیار بلند در باب روزه و اعمال این ماه از جهتی دیگر نشان‌دهنده یک شکوه، فروغ و درخشش بی‌نظیر در این ماه مبارک است.

همه شما از استعدادها و ظرفیت‌های ممتاز و پرشکوه و فروغ ماه مبارک رمضان شنیده‌اید و مطلع هستید. در اینجا به چند نکته‌ای که برآمده از توصیف در باب ماه مبارک رمضان و روزه است اشاره می‌کنم. عرض کردم قریب صد گزاره و صفت و نام در باب رمضان و روزه در اخبار و روایات فریقین وارد شده است. نمی‌خواهیم به تفاسیر آن‌ها بپردازیم. اما روح این صفات را شاید بتوان در چند نکته و ویژگی برجسته خلاصه کرد یا مهم‌ترین آن‌ها را در این نکاتی که عرض می‌کنم برشمرد:

1. ماه مبارک رمضان بهار عبودیت و بندگی

 ماه مبارک رمضان یک بهار پرفیض معنوی است و جو و فضایی فراهم می‌کند که به‌راحتی اعمال خوب بشر در پیشگاه خداوند متعال موردقبول قرار می‌گیرد. شما ملاحظه کرده‌اید حال و هوای بهار  به‌گونه‌ای است که زرع و کشاورزی را پربار می‌کند. رمضان بهار معنویت و نیکی‌ها است. این فضا و نسیم رحمت الهی در ماه مبارک رمضان چنان است که ظرفیت قبولی اعمال را فوق‌العاده بالا می‌برد.

در روایات آمده است که «وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُول‏»[6] اعمال شما در این ماه موردقبول است. بنابراین اولین ویژگی ماه مبارک رمضان این است که به خاطر گشوده بودن دروازه‌های لطف و رحمت خدا اعمال خوب ما و شما آسان‌تر و روان‌تر در پیشگاه خدا قبول می‌شود و به‌سوی او پر می‌کشد و صعود می‌کند.

2. مستجاب بودن دعا

در ماه مبارک رمضان به دلیل روان بودن این ارتباط زمین و آسمان و میان انسان و عالم غیب به‌راحتی دعاها مقبول می‌شود.[7]

3. ثواب مضاعف برای اعمال نیک

بالاتر از موارد سابق همان چیزی است که در خطبه شعبانیه و روایات دیگر وارد شده است که نه‌تنها اعمال و دعاها به‌آسانی و روانی قبول و مستجاب می‌شود بلکه عمل‌های خوب در ماه مبارک رمضان مورد لطفی قرار می‌گیرد که ثواب آن به اضعاف مضاعفه و چندین برابر داده خواهد شد. این فرصت در غیر از ماه مبارک رمضان نیست. این نسیم رحمت الهی و این بهار فیض و عنایت خداوند در ماه مبارک رمضان عمل‌ها را چندین برابر ارزشمند می‌کند. باز در روایات نقل شده است که ثواب اعمال ماه مبارک رمضان تا هفتاد برابر مضاعف می‌شود.[8] و عجیب‌ترین آن است که در روایت دیگر نقل شده است که: «مَنْ تَلَا فِيهِ آيَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُور»[9]قرائت یک آیه شریفه قرآن معادل ختم تمام قرآن است. ما نمی‌فهمیم چه خبر است؟ چه دنیای فیض الهی و چه اخبار غیبی در ماه مبارک است که قرائت یک آیه با شرایط خود معادل ختم کل قرآن است.

می‌دانیم که هر دانه و حبه گیاه و درختی در شرایط و زمان‌های معمولی بهره معمولی می‌دهد اما همان دانه در فضای بهار و آب‌وهوای خوب چندین برابر ثمر می‌دهد. ماه مبارک رمضان بهار الهی است که اعمال تا این اندازه در آن تضاعف پیدا می‌کند.

4. تسبیح بودن نفس‌های روزه‌دار

این یک درجه از سه مرحله سابق بالاتر است. همان‌طور که بارها شنیده‌ایم در ماه مبارک رمضان نفس‌های انسان روزه‌دار و انسان اهل عبادت مورد لطف قرار می‌گیرد «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيح‏»[10] از این بالاتر حتی اعمال غیر اختیاری یا نیمه اختیاری انسان پاک رمضانی مانند خواب هم مورد لطف قرار می‌گیرد. زیرا انسان در ماه مبارک رمضان معامله می‌کند برای تمرین عبودیت خدا از مباحات به خاطر فرمان الهی چشم می‌پوشد. خدا می‌گوید که از مباح چشم پوشیدید من به مباحات شما ثواب می‌دهم و به عبادت مبدل می‌کند. در ابتدا انسان می‌پرسد که به چه علت «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيح وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة‏» است؟ در ابتدا قابل‌هضم نیست. یا در روایت دیگر که می‌فرماید: «الصَّائِمُ‏ فِي‏ عِبَادَةِ اللَّهِ‏ وَ إِنْ كَانَ نَائِماً عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً»[11] که روزه‌دار در حال عبادت است هر چند در بستر خود خوابیده باشد تا زمانی که غیبت مسلمانی را نکرده باشد.

می‌فرماید روزه‌دار ولو در حال خواب مشمول پاداش و ثواب نیک الهی است. این یک درجه از آن بالاتر است یعنی آن‌قدر این انسان روزه‌دار و پایبند به مکتب و فرهنگ مترقی روزه و خودسازی قرب دارد که عمل‌های مباح و آزاد او مانند نفس، خواب و استراحت او هم مورد لطف و ثواب قرار می‌گیرد. این همان ندای ملائک است که در ماه مبارک و در سحرهای رمضان متوجه ما است که کجا هستند شب‌زنده‌داران و بهره‌گیران از فیوضات آن.

 می‌بینیم که در ماه مبارک رمضان هم عمل‌ها روان‌تر و آسان‌تر و هم ثواب و عقاب آن‌ها چندین برابر می‌شود. رمضان خواب را به عبادت مبدل می‌کند چه برسد به اطعام، عبادت خدا، قرائت قرآن و رسیدگی به نیازمندان.

5. پوشاننده بودن گناهان از ذاتیات ماه مبارک رمضان

ذات ماه مبارک رمضان و رزوه مکفر گناهان است. همان‌طور که در دعای ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ»[12] اصلاً ذات رمضان پوشاننده گناهان است.

6. عفو و بخشندگی گناهان در ماه فضیلت‌ها

از آن بالاتر عفو است که طبق نقلی حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ فَمَنْ صَامَهُ إِيمَاناً وَ احْتِسَاباً خَرَجَ‏ مِنْ‏ ذُنُوبِهِ‏ كَيَوْمَ‏ وَلَدَتْهُ أُمُّه‏»[13] آن‌که به‌درستی و از سر اخلاص و ایمان ماه رمضان را روزه بگیرد از همه گناهان آزاد خواهد شد مانند کودکی که تازه از مادر متولد شده است. این آزادی از گناه و پاکی مطلق برای رمضانیان و روزه‌داران واقعی حقیقتی است که در جای دیگر جز ماه مبارک رمضان نمی‌شود دید.

7. استغفار ملائم برای روزه‌داران

 ملائکه آسمان در خدمت شما روزه‌داران واقعی قرار می‌گیرند در روایتی نقل شده است که: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَكَّلَ‏ مَلَائِكَتَهُ‏ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِين‏»[14] خداوند ملائک مسبح را در ماه مبارک فرمان می‌دهد که تسبیح مرا کنار بگذارید و برای امت پیامبر و مسلمانان و روزه‌داران استغفار کنید.

این‌ها جلوه‌های بزرگ ماه مبارک رمضان و فیض ریزان مغفرت و بخشش‌های خدا است. اما بالاتر از همه این‌ها نکته دیگر است.

8. نظر و عنایت خاص الهی به روزه‌داران

در ماه مبارک رمضان یک لطافت و ظرافتی وجود دارد که در جای دیگر نیست. نظر خاص خدا و رعایت خاصه خداوند و اتصال بنده در روزه با خدا به شکلی فراتر از ثواب و عقاب است. د ر کمتر جایی ما این تعبیر را داریم «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي‏ بِهِ‏»[15]یا «اُجزی به» ظاهر بیشترش همان «أَجْزِي‏ بِهِ» است. در این باب نکته‌های زیادی گفته‌اند ازجمله این‌که صوم عبادتی است که به نیت و ترک‌ها و عدم‌ها برمی‌گردد و این دو از شائبه ریا بسیار دور است. به این دلیل است که روزه یک سر خاص خداست. یک ودیعه ویژه الهی است و مورد لطف خدا قرار می‌گیرد.

رمضان نام مبارک خدا شمرده شده است. این‌ها فراتر از نکات دیگر است. «الصومُ عبادةٌ بينَ العبدِ و خالِقِه‏ لا يطلعُ عليها غيرُه و كذلك لا يجازي عنها غيرُه‏»[16]نشان‌دهنده آن سرّ بودن باب روزه است.

لزوم نورافشانی مکتب تربیتی روزه در همه شئون زندگی

اما برادران و خواهران این روزه و این ماه مبارک رمضان با این فیض ریزان و ارمغان‌های بی‌پایان و ودیعه الهی بودن مکتب و وظیفه است، یک اردوگاه بزرگ است فلسفه‌های بزرگ اجتماعی دارد، روزه یک پدیده ساده نیست بلکه روزه فرهنگ است و باید جامعه را دگرگون کند و همه را در مسیر خداوند به خط کند. روزه باید نوری برافروزد که خانه‌ها، مغازه‌ها، کارخانه‌ها، کلاس‌های درس و بحث و عموم جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. روزه یک مکتب تربیتی است. روزه بهار نیکی‌ها و بهار قرآن است. روزه بهار فقیران و نیازمندان است. روزه بهار عدالت و ایثار است. روزه فصل مقاومت و مجاهدت در راه خدا است. این عظمت روزه است این‌همه که در باب روزه است برای پر کشیدن ما به سمت خدا است.

امیدواریم ماه مبارک رمضان در خانه، جامعه و فرهنگ و همه ابعاد زندگی ما نورافشانی کند و همه ما را متحول کند. امیدواریم که دروازه‌های ملکوت روزه و ماه مبارک رمضان به روی ما گشوده شود و جامعه ما در پرتو روزه راه رشد و ترقی را بپیماید.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[17]

 

 

 

خطبه دوم

بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمد الله نحمده علی ما کان و نستعینه من امرنا علی ما یکون و نؤمن به و نتوکل علیه و نستغفره و نستهدیه و نعوذ به من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نصلی و نسلم علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی مولانا علیّ بن ابیطالب و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی أئمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین و صفوة المرسلین و عترة خیرة رب العالمین صلواتک علیهم اجمعین.

توصیه به تقوا

اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم‌الله الرحمن الرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[18] عِبَادَ اللَّهِ أوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏[19] وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[20]

باز هم در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان و آمادگی بهره‌گیری حداکثر از روزه و ماه مبارک به تلاش دستیابی در مدارج روزه و پیشرفت در این مدارج توصیه و سفارش می‌کنم. از خداوند می‌خواهیم که همه ما را از روزه‌داران واقعی این ماه مقرر بفرماید.

مناسبت‌ها

مناسبت‌ها و موضوعاتی را به‌اختصار عرض می‌کنم:

1. تسلیت به مناسبت سالگرد وفات حضرت خدیجه (س)

وفات حضرت خدیجه در دهم ماه مبارک رمضان سه سال قبل از هجرت بود  که آن را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. باید همه ما نام بلند و پرآوازه خدیجه کبری را بزرگ بدانیم. خدیجه کبری آنگاه که همه در برابر پیامبر خدا بودند در کنار ایشان، سردار و سرباز بزرگ ایشان بودند. خدمت حضرت خدیجه کبری آن بانوی سرافراز و مجاهدی که الگوی زنان و بلکه مردان عالم است درود می‌فرستیم و تقدیم می‌کنیم به روح پاک این زن پیشگام و پیشاهنگ اسلام و مجاهدت در راه خدا و همه زنان قهرمان اسلام، فاطمه زهرا، زینب کبری، فاطمه معصومه، همه مجاهدان، شهیدان در راه خدا و امام شهدا صلواتی بر محمد و آل محمد.

2. لزوم محقق ساختن همه ابعاد تربیتی ماه رمضان در طول زندگانی

همان‌طور که ملاحظه فرمودید و مستحضر هستید ماه مبارک رمضان یک فرصت است برای خودسازی و جامعه سازی. یک فرصت برای تربیت فرزندان و نسل جوان و نوجوان است. این فرصت برای تربیت جامعه است. ماه مبارک رمضان تربیت عبادی، اجتماعی، اخلاقی و همه ابعاد تربیت را در خود جمع کرده است. باید تشکر کرد از وعاظ و سخنرانان محترم، مدیحه‌سرایان محترم، همه هیئت‌های امنا مؤسسات خیریه و جوانان برومند که به ماه رمضان رونق می‌دهند. جلسات قرآن، وعظ و اطعام‌های درست به فقرا و نیازمندان همه جلوه‌هایی از ماه مبارک رمضان است.

الف) لزوم نهادینه شدن فرهنگ ماه رمضان در طول سال

 باید هم تشکر کرد و هم تأکید کرد که باید ماه مبارک رمضان چنان در مسجد، خانه و جامعه ما نورافشانی کند که مشکلات اخلاقی، مفاسد و آسیب‌های اجتماعی ما کاهش پیدا کند. در ماه مبارک رمضان پرونده‌های قضایی کاهش پیدا می‌کند و اجتماعی افت پیدا می‌کند. این فرایند باید چنان برنامه‌ریزی شود که در طول سال از این مشکلات و مصائب رهایی پیدا کنیم. به‌ویژه در شهر قم که پایگاه دین و اخلاق و جهاد و مبارزه در راه خدا است انتظار می‌رود که ماه مبارک رمضان شکوه بیشتری داشته باشد و مشکلات فقر و نابسامانی و اشکالات اجتماعی و اخلاقی را حل کند. این انتظار از همه ما است که حریم این ماه را پاس داریم و پیام رمضان را در همه زندگی‌مان محقق سازیم. به‌ویژه برنامه‌های قرآنی و برنامه‌هایی که برای رسیدگی به فقرا و نیازمندان است آن هم در شرایطی که با موج گرانی و سختی‌های زیاد مردم مواجه هستیم. به خاطر سختی‌هایی که در زندگی مردم است دل هر انسان رمضانی و مؤمن را می‌لرزاند.

ب) نیاز به بیدار شدن دولتمردان برای رسیدگی به نیازمندان

رمضان فصلی است که دولتمردان باید بیدار شوند و قوی‌تر و جدی‌تر برای رسیدگی و برنامه‌ریزی‌ها اقدام کنند و همه مردم برای گشایش در زندگی مردم و جامعه تلاش کنند.

ج) عدم غفلت از هم‌وطنان سیل‌زده

به‌ویژه تأکید می‌کنم در ماه رمضان توجه به هم‌وطنان عزیز سیل‌زده تا مورد غفلت قرار نگیرند و آن روند کمک قطع نشود. باید همه ما به فکر هم‌وطنان عزیز سیل‌زده و محرومان و نیازمندان و مستمندان باشیم.

د) توصیه به مشارکت در جشن گل‌ریزان

همین‌طور توصیه می‌کنم به مشارکت در جشن گل‌ریزان ‌که دوستان کمیته امداد برای آزادسازی زندانیان غیر عمد انجام می‌دهند. ماه مبارک رمضان ما را از گناهانمان آزاد می‌کند به شرطی که ما هم دیگران را از سختی‌ها آزاد کنیم. باید زندانیانی که تقصیری نداشتند و گناهی را مرتکب نشده‌اند و خانواده‌هایشان در سختی قرار دارند توجه کرد. همه یتیمان، فقیران و زندانیان باید در ماه مبارک رمضان موردتوجه قرار گیرند.

3. تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری

از سوی همه حوزه‌ها، بزرگان، روحانیت و طلاب جوان در سراسر کشور و قم از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که جمع زیادی از طلاب جوان و پرشور انقلابی را به محضر مبارک خویش قبول کردند و افاضات و رهنمودهای مهمی مطرح کردند که ما روحانیون و حوزویان مخاطب این ارشادات و راهنمایی‌های معظم له و مراجع و بزرگان هستیم.انشاء الله باید تلاش کنیم در فضای برنامه‌ها و تلاش‌های خود به آن رهنمودها توجه کنیم و این تقدیر و تشکر تقدیم محضر مبارک ایشان می‌شود.

4. نکاتی در باب برجام و پسابرجام

نکته چهارم قصه برجام و پسابرجام است. امروز به فضل خدا و مقاومت شما مردم قهرمان و صبور در ماه صبر و مقاومت و ماه مجاهدت و تلاش بعد از نماز جمعه در قم و سراسر ایران در برابر این یاوه‌گویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها در راهپیمایی حضور پیدا می‌کنیم و از همه کسانی که برای مقابله با دشمن آماده شده‌اند و آمادگی دارند پشتیبانی خواهیم کرد. همان‌طور که همه می‌دانیم پسابرجام قصه تلخی برای بشریت داشت. قصه برجام و آنچه در دوران آن گذشت قصه طولانی و پرغصه‌ای است که از آن می‌گذریم. اما پسابرجام چند نکته داشت همه می‌دانیم باز تأکید می‌کنیم:

1-4. صبر و نجابت رهبر و مردم ایران در قبال تعهدات خویش

پسابرجام نشان داد که ملت ایران، رهبر رشید ایران و امت اسلامی ایران چه اندازه صبور، بردبار، نجیب و پایبند به عهود و میثاقات هستند. همه دنیا دیدند که ایران بزرگ و رشید تا چه اندازه صبور و پایبند و نجیب است.

2-4. آمریکا حائز رتبه نخست عهدشکنی در عالم

پسابرجام نشان داد که پیمان‌شکن‌ترین دولت عالم دولت رذل امریکا است (تکبیر). در پرونده سیاه امریکا صدها جنایت، خیانت و عهدشکنی ثبت شده است، اما در عصر ما این عهدشکنی در رتبه اول و جایگاه نخست پیمان‌شکنی‌ها قرار می‌گیرد.

3-4. اروپائیان مدعی مردود شدگان در امتحان برجام

اروپایی‌ها که امضاکنندگان برجام بودند امتحان خوبی ندادند. در سخن یکی به نعل یکی به میخ زدند و میان این طرف و آن طرف سخنانی گفتند، اما هرگز اروپایی‌های مدعی عهد و حقوق بشر پای این پیمان نایستادند. امروز هم یاوه‌هایی می‌گویند و هنوز آماده نیستند از یک امتحان عهد انسانی پیروز و موفق بیرون بیایند.

4-4. همراهی صهیونیست‌ها و بعضی از دولت‌های حقیر منطقه با کارشکنی‌ها

ما در این پسابرجام دیدیم که صهیونیست‌ها و دولت‌های حقیر و ضعیفی در منطقه با آن‌ها همراهی کردند، در برابر تحریم‌های ظالمانه ایران احساس شادمانی کردند و نه‌تنها اعتراض نکردند بلکه همراهی کردند. این هم یک پرونده سیاهی است که در تاریخ معاصر ما ثبت شد.

5-4. رفوزه شدن سازمان‌های پوشالی بین‌المللی

سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت بار دیگر  در یک امتحان بزرگ رفوزه شدند. این‌ها بایستی در مقابل تحریم و این همه ظلم و در برابر عهدشکنی بی‌نظیر بایستند، قطعنامه صادر کنند و در برابر امریکا بایستند تا ملت‌های مظلوم عالم نگاه مثبتی به این سازمان‌های پوشالی پیدا کنند اما این کار را نکردند لذا رفوزه شدند.

6-4. تحقیر دولت‌های عالم

دولت‌های عالم در این پسابرجام تحقیر شدند. ما تحریم شدیم ما با کمال عزت و افتخار در برابر دشمن خواهیم ایستاد؛ اما ژاپن، روسیه، چین و دولت‌های عالم شما تحقیر شدید. یعنی در این عالم یک کدخدا وجود دارد، بشر دیگر به‌حساب نمی‌آید این تحقیر هم در پرونده دولت‌های عالم ثبت شد.

این پرونده پسابرجام است. امروز هم آن‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را تشدید کنند و اقدامات شدیدی در دستور کار دارند؛ اما ملت ما ملت آزاده‌ای است که در ماه صبر و مقاومت و رمضان همه سختی‌ها را تحمل می‌کند و باز هم فریاد می‌زند: هیهات منا الذله

5. فریاد رسای ملت ایران در مقابله با جبهه استکبار

این فریاد رسای ملت بزرگ ایران و جبهه مقاومت را بشنوید. آرزوهای شکست انقلاب و اسلام را به گور خواهید برد. ما فرزندان ایران صبور و شکیبا هستیم اما فرزند رمضان و محرم هستیم، سپاه ما، نیروهای بسیج و مردمی ما و  جبهه مقاومت در برابر شما خواهد ایستاد. ملت ما از همه این مشکلات عبور خواهد کرد. بیانیه‌ای هم که شورای عالی امنیت دادند و مواضعی که اتخاذ شد تا ما در قالب برجام گام‌هایی برای احیای صنعت هسته‌ای فراتر از گذشته برداریم موردتقدیر ما است. همچنان ملت  می‌گوید بایستید، مقاوم باشید و مسیر مقاومت را با هوشیاری و حکمت تداوم بخشید. امروز هم ما در راهپیمایی نماز جمعه این حرکت و حماسه و شجاعت را نشان خواهیم داد و به دشمن هم خواهیم فهماند که ایستاده‌ایم.

6. لزوم همبستگی اسلامی و پرهیز از تفرقه‌افکنی

انتظار می‌رود همبستگی اسلامی محفوظ بماند.برادران ترک، عرب و افغانی و هر جای عالم اسلام باشند از امت اسلام هستند. ما همه را یکسان می‌بینیم همه در خط رمضان و اسلام و جهاد و شهادت هستیم. این مقاومت و وحدت باید حفظ شود و در کنار مظلومان عالم بایستیم.

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله و... یاارحم الرحمین، اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة، اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله و أیّد حماة  الدّین، اللهم اغفر المومنین و المومنات والمسلمسن و المسلمات، الاحیا و الاموات. خدایا تو را به اولیایت سوگند می‌دهیم که به ما قدرت ایستادگی و مقابله با دشمنان عنایت بفرما؛ خدایا به ما توفیق بیشتر از برکات ماه مبارک رمضان و ماه قرآن و دعا عنایت بفرما؛ خدایا باران رحمتت را فرستادی با تمام وجود از تو شاکریم باز باران رحمتت را بر ما نازل بفرما، خدایا ما را به رسیدگی به مستمندان، همراهی با محرومان، عبادت، دعا و نیایش، زنده داشتن یاد خدا و رونق بخشیدن به مسجد توفیق روزافزون عنایت بفرما، اعمال ما را قبول بفرما، توبه، انابه و عبادات ما را مورد لطف و کرمت خود قرار بده، گناهان ما را ببخش، ما را از شر وساوس داخلی و بیرونی محافظت بفرما، آسیب‌ها را از جامعه ما دور بدار، نسل جوان ما را به اوج عزت، ایمان و افتخار برسان، همه مخاطرات را از کشور و امت اسلام دور بدار، شر دشمنان اسلام به‌ویژه اسرائیل غاصب را از سر همه مرتفع بفرما، شر تکفیری‌ها، داعشی‌ها و تروریست‌ها را به خودشان بازبگردان، ما را از همه خطرات مصون بدار، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع بفرما، مسئولان ما را در انجام وظایف، خدمات صادقانه و الهی‌شان به مردم آشنا و موفق بدار، مریضان ما، مریضان مدنظر و جانبازان را شفا کرامت بفرما، مسلمانان مظلوم بحرین، یمن، عراق، سوریه، میانمار و دیگر مسلمانان مظلوم در اقصا نقاط جهان را نجات کرامت بفرما، اموات و درگذشتگان ما، مراجع و علمای درگذشته، درگذشتگان از این جمع و تازه درگذشتگان را غریق بهار رحمتت بفرما، ارواح تابناک شهیدان، شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و مقاومت و بین‌الملل اسلامی شهدای این جمع و امام شهدا را با اولیای خودت محشور بفرما. به مسئولان توفیق خدمت به مردم شریف عنایت بفرما، ما را از گناهان در همه ایام سال مصون بدار، توبه و انابه و عبادت ما را قبول بفرما، سلام ما را به امامان و مولایمان حضرت ولیعصر (عج) ابلاغ بفرما، در فرج او تعجیل بفرما.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[21]

 

 

[1] - سوره بقره، آیه 183

[2] - سوره آل عمران، آیه 102

[3]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321.

[4] ـ سوره بقره، آیه 197.

[5] - محمد بن علی بن بابویه، عیون اخبار الرضا، ج1، ص 295: «يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِه‏»

[6] - همان

[7] - همان: «وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب»

[8] -  همان، ص 296: «مَنْ أَدَّى فِيهِ فَرْضاً كَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَّى سَبْعِينَ فَرِيضَةً فِيمَا سِوَاهُ مِنَ الشُّهُور» هر کس در این ماه نماز واجبی بجا آورد برای او ثواب هفتاد نماز واجب در غیر این ماه می باشد.

[9] - همان

[10] - همان، ص 295

[11] - محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 51

[12] - مرحوم کلینی, الُکافی، ج 4، ص 71

[13] - شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 4، ص 152

[14] - مرحوم کلینی، الکافی، ج 4، ص 64

[15] - منسوب به امام جعفر بن محمد، مصباح الشریعه، ص 136

[16] - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 296

[17]- سوره کوثر

[18]- سوره حشر، آیه 18.

[19]- سید رضی، نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 204، ص 321

[20] ـ سوره بقره، آیه 197.

[21]- سوره اخلاص

تبلیغات

Template Design:Dima Group