يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

حجت الاسلام والمسلمین واعظ زاده:
خطیب حوزوی گفت: آیت الله اعرافی با علماء افغانستان رابطه خوب و صمیمی داشته اند و این تعامل بی نظیر منشأ برکات بسیاری برای حوزه های علمیه افغانستان شده است، ایشان در کارها بالاترین نظم را دارند.

به گزارش میبد آدینه به نقل از خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین واعظ زاده در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله محقق کابلی که در شبستان مجاور مسجد اعظم برگزار شد، عنوان کرد: جهاد یکی از خصوصیات بارز مردم افغانستان است.

وی با بیان  این که ما باید شکرگزار این حضور بی نظیر مسئولین حوزه علمیه و مردم شریف قم در این مراسم باشیم، افزود: آیت الله اعرافی با علماء افغانستان رابطه خوب و صمیمی داشته اند و این تعامل بی نظیر منشاء برکات بسیاری برای حوزه های علمیه افغانستان شده است، ایشان انسانی هستند که در کارها بالاترین نظم را دارند.

این خطیب حوزوی گفت: رهبری دینی و مذهبی در جوامع اختصاص به جهان اسلام و تشیع نداشته و نقش این رهبران در پیشبرد اهداف جوامع بسیار ممتاز است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ زاده با تاکید بر اینکه جامعه بنی اسرائیل قبل از رهبری حضرت موسی(ص) در حضیض ذلت بود، ادامه داد: خداوند متعال موسی نبی(ص) را به عنوان رهبر دینی به هدایت آن ها فرستاد، خداوند متعال به جامعه بنی اسرائیل فرمود که ما شما را با فرستادن رهبر دینی از ذلت به اوج کشاندیم.

وی جامعه بودائیسم را نیز دارای رهبر دینی دانست و تصریح کرد: در جوامع اسلامی مرجعیت دینی بالاترین مقام را دارا بوده و نقش مرجعیت در جوامع اسلامی نقشی بی بدیل و ممتاز است.

این خطیب توانا بیان کرد: حضرت آیت الله خویی در 52 سال گذشته درباره شان و جایگاه آیت الله محقق کابلی الفاظ «علامه الفاضل» و «رکن الاسلام» را به کار برده اند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ زاده مطرح کرد: امروز نه تنها حوزه علمیه و مراجع تقلید قم، بلکه حوزه و مراجع تقلید نجف و شخصیت های بسیاری از کشورهای اسلامی در غم فقدان آیت الله محقق کابلی بیانیه داده و برای درگذشت ایشان ابراز تاثر می کنند.

وی تاکید کرد: هیچ یک از علماء نجف نتوانستند پرچمداری دینی امت افغانستان را بر عهده بگیرند، تا اینکه آیت الله محقق کابلی 20 سال زانوی ادب در محضرت بزرگانی چون آیت الله خویی و امام خمینی به زمین زده و رهبری دینی مردم افغانستان را بر عهده گرفت.

این خطیب توانا ابراز کرد: به گفته آیت الله جوادی آملی ما نباید افغانستان را به جنگ و به هم ریختگی بشناسیم، بلکه افغانستان را باید با نام افرادی مانند آخوند خراسانی، سنایی غزنوی، بلخی و مولوی باید بشناسیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ زاده یادآور شد: از برکات وجود آیت الله محقق کابلی می توان به ده ها حوزه علمیه، کتابخانه و مراکز فرهنگی اشاره کرد و نخستین کسی که نیازمندان و خانواده های شهدا را یاری می کرد، معظم له بود.

تبلیغات

Template Design:Dima Group